Vrijdag 7 juni: Van Charité-sur-Loire naar Sancerre.

7 juni 2024 - Sancerre, Frankrijk

Gisteren was ik vergeten te vermelden dat La Charité-sur-Loire sinds de middeleeuwen een belangrijke opstapplaats was/is voor pelgrims naar Santiago de Compostella. In de kloosterkerk was plaats voor 5000 pelgrims. Zij werden door de bewoners goed verzorgd vandaar de naam: charité = liefdadigheid.

Vandaag een etappe van slechts 24 km. lang met de finish bergop in Sancerre. Het weer was en is prachtig, wolkenloos en er waait een koel briesje. Gezien de afstand besloten we om er een wandeletappe van te maken. Om 9:40 uur daalden we af naar het fietspad op de dijk langs de rivier om onze tocht voort te zetten met weer de muzikale begeleiding van vogels en kikkers. En zo zagen we na anderhalf uur rijden de berg,  waarop Sancerre ligt, in de verte verschijnen. We hebben ons eerst moed ingedronken met een kopje koffie bij het begin van de helling want we zouden flink moeten gaan klimmen, zoals door de reisgids beloofd. En dit scenario hadden we in Italië bij de aankomst in Assisi al een keer meegemaakt. Dit leek er ernstig op. Sterker nog, het was nog een graadje erger. We moesten meerdere keren stoppen om op adem te komen. Bovendien raakten we twee keer de weg kwijt, omdat onze GPS dit gedeelte van de tour niet ondersteunde. Maar goed; we hebben uiteindelijk ons doel bereikt en tegen 13:40 kwamen we bij het hotel aan. We mochten pas om 15:00 uur op onze kamer, maar wel konden we onze bagage en fietsen in het hotel laten. We zijn gaan lunchen op een terras, 100 meter verderop met een vaas bier (zoals in Assisi) en zijn even het stadje ingegaan.
Nadat we ons na 15:00 in ons fraaie hotel opgefrist hebben zijn we naar het prachtige chateau gegaan. Het staat op het hoogste punt van de stad en van daaraf heb je prachtig uitzicht op de omgeving. Het chateau staat in een prachtige tuin met veel geurende bloemen. Hierna een glas Sancerre gedronken op het gezellige marktje. Het is jammer dat we met de fiets hier zijn anders hadden we zo een doos gekocht. Tot slot van de avond lekker gegeten op het zelfde terras asl eerder op de middag. 24 graden, onbewolkt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jan van der Ligt:
    8 juni 2024
    Leuk om zo mee te genieten van jullie reis. Binnenkort meer verhalen!!
  2. Beppie:
    8 juni 2024
    Ook wij genieten mee van de verhalen en de foto's. Een voor ons onbekend stuk langs de Loire. En zo waan je je toch een beetje op reis. Het weer werkt mee. Geniet ze!

Jouw reactie