Maandag 10 juni: van Sully-sur-Loire naar Orléans.

11 juni 2024 - Orléans, Frankrijk

Vandaag alweer de laatste etappe van deze reis. 50 kilometer naar Orléans. De dag begon fris maar met mooi weer, toen wij om 9:15 uur vertrokken. Eerst bij de bakker een paar sandwiches gehaald, daarna de brug overgestoken en aan de tocht begonnen. We hadden al snel het vermoeden dat het een werkdag zou worden, want er stond al een stevige westenwind. Later zou blijken dat ons vermoeden werkelijkheid was geworden; de gemiddelde snelheid zou regelmatig zakken naar 14 km/u., vooral als we op een dijk fietsten. Het landschap begon steeds meer op de Betuwe te lijken. Alles (plat, landbouw, dijken en tegenwind) is hetzelfde, alleen de huizen zijn anders. De eerste bezienswaardigheid, even buiten de route was de bijzonder fraaie romaanse kerk van het benedictijnenklooster Fleury, in Saint Benoît-sur-Loire. Het klooster is nog steeds als zodanig in gebruik. De grote kerk (11e- 12e- eeuw) met zijn crypte is licht van binnen, door de toepassing van de crèmekleurige kalksteen en het heeft een basilicale bouw met een tongewelf en een lichtbeuk. Heel bijzonder is het fraai gedecoreerde noorderportaal in vroeg gotische stijl uit de 13e eeuw. Binnen en buiten de kerk waren aan aantal brandweerlieden in rode overalls met allerlei tuigage bezig: training van vaardigheden. Verderop in Chateauneuf-sur-Loire hebben we koffie gedronken en na 3/5 van de tocht de lunch gebruikt, waarbij een bakje warme soep goed van pas kwam. En zo gingen we verder door een saai landschap, waarbij we, vlak voor Orléans, door een waterrijk bebost gebied fietsten.  Omstreeks 15 uur zetten we onze fiets bij het hotel. We hebben een kamer aan de Loire in dit hotel, waar een binnenhuisarchitect blijkbaar de vrije hand heeft gehad wat de inrichting betreft. Het design is over de top, hoort design en luxe uit te stralen, maar veel daarvan blijkt onpraktisch. Na ons opgefrist te hebben hebben we snel een stukje van de binnenstad gezien en de kathedraal bezocht, want om 17 uur zou het gaan regenen volgens Météo-France. Toen wij om 16:40 de kathedraal uit kwamen begon het al te regenen. Dit zou tot half zeven duren, zodat wij nog in de stad konden gaan eten. 18 graden, zonnig tot zwaar bewolkt, 52 kilometer.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mariëtte:
    11 juni 2024
    Wat jammer dat dit alweer de laatste dag van deze fietstocht is!!!
    ‘‘s avonds voor het slapen gaan even jullie reisverslag lezen ga ik missen.
    Nog even genieten en daarna goede reis terug,tot gauw.
  2. José:
    11 juni 2024
    Dank voor de prachtige blogs, zo reis je toch een beetje mee.
    Aardig wat kilometers onder de pedalen. Goede reis terug!
  3. Mariette:
    11 juni 2024
    Prachtige foto's, van kerken/kathedraal en kerk-interieurs, ook die van het wuivende graan! Ik ben ook wel benieuwd naar de 'onpraktische luxe en design' van jullie hotel, hebben jullie daar een foto van?
  4. Beppie:
    11 juni 2024
    Dank voor de gedetailleerde reisverslagen en foto's. We hebben er van genoten. We wensen jullie een voorspoedige terugreis!

Jouw reactie