Zaterdag 8 juni: van Sancerre naar Briare

8 juni 2024 - Briare, Frankrijk

Vandaag een wat langere route (45 km.), die op wat kleine heuveltjes na weer vlak was. Om 9:40 zijn we de grote afdaling vanuit Sancerre begonnen en hebben we, voordat we over de brug de route weer opgepikt hebben, bij een plaatselijke bakker in St-Satur wat broodjes gekocht voor onderweg. We nemen ook altijd twee geïsoleerde en afsluitbare drinkbekers met heet water mee, zodat we onderweg soep uit een zakje kunnen maken. Dat is ook goed voor de zouthuishouding, want je verliest veel zout met het zweet mee overdag. Vandaag was het aanvankelijk zonnig, maar allengs kwam er meer bewolking, waaruit op enig moment drie druppels naar beneden kwamen. Toch werd het 21 graden. Het waren lange stukken vandaag, meestal fietsten we langs een kanaal en we zagen bijzondere dingen. Bij voorbeeld 2 van de 59 Franse kerncentrales en een eind verder zagen we een aantal natuurfotograven, die met dikke telelenzen bezig waren foto’s te maken van een bijzonder kleurrijke vogel, waarvan er hier veel boven de rivier en de eilanden hierin aan het rondvliegen waren, namelijk de Europese bijeneter. Hier hebben we uitgebreid zitten kijken met soep en broodjes. De tocht ging verder over veelal onverharde paden of slecht asfalt, allebei met veel gaten erin. Enkele heel oude sluisjes in een kanaal (Écluse de Mantelot). Om 15 uur kwamen we in Briare aan en wisten we aanvankelijk niet hoe bij het hotel te komen. Uiteindelijk toch gevonden. Het ligt op een heuvel, zodat we weer een stuk moesten klimmen. Het is een heel luxe hotel met een spa. Vanavond maar “gepaste”  kleding aan als we gaan dineren. Door het slechte wegdek heeft mijn achterwiel een lichte slag gekregen, zodat ik de remmen wat heb moeten verstellen, want die liepen aan.

1. Lotje:
    8 juni 2024
    Maar die Europese bijeneter eet hier geen bij 😉
    Balen van het slechte wegdek.
    Geniet van de spa!

Jouw reactie