Zondag 9 juni: van Briare naar Sully-sur-Loire. Europese verkiezingen in Frankrijk

9 juni 2024 - Sully-sur-Loire, Frankrijk

Ne een overvloedig ontbijt zijn we om 9:45 uur vertrokken en bij de eerste de beste bakker croissants en een soort broodjes met appelvulling gekocht. Hierna staken we de Loire over via het aquaduct, dat onder leiding van Gustave Eiffel in 1896 is aangelegd om de oversteek van de Loire van het kanaal naar de Seine te vergemakkelijken. Het aquaduct is een bak van 662 meter lengte en het langste ter wereld. Prachtig industrieel erfgoed dat nog steeds in gebruik is bij m.n. de pleziervaart. Verder ging het vandaag niet helemaal over de hoge dijken langs de Loire maar moesten we soms wat verder weg van de rivier rijden en dat betekende korte doch steile klimmetjes. We zagen onderweg aan de overkant Gien liggen, bekend van het beroemde Gien aardwerk. Het aantal gespotte kerncentrales is intussen ook opgelopen tot 6. Het landschap veranderde langzaam, minder bos, veel landbouw van graan of (groene) asperges. Het laatste stuk ging alleen maar over de dijk, waar de soms vlagerige  noordenwind voor wat weerstand zorgde. Dat kon niet verhinderen dat we om 14 uur al bij de  fraaie, middeleeuwse burcht van Sully-sur-Loire arriveerden, waar ook het eindpunt van deze etappe was. We konden gelukkig al terecht in ons hotel. Tijdens de middag hebben we de aandacht verdeeld tussen de tennisfinale van Roland-Garros op de tv en een bezoek aan het kasteel. De burcht werd eind 14e eeuw gebouwd en heeft in de loop der eeuwen veel renovaties ondergaan. In het kasteel zijn veel kunstvoorwerpen te zien, o.a. de 6 enorme aan Psyche gewijde gobelins. In de avond heerlijk gegeten in een klein Italiaans restaurant. Op advies van de mevrouw van het hotel hadden we gereserveerd, omdat er op zondag maar 2 restaurants geopend zijn in dit plaatsje. 43 km. 19 graden, zonnig met stapelwolken.

Jouw reactie