Donderdag 6 juni: van Nevers naar La Charité-sur-Loire. Verkiezingen Europese Parlement.

6 juni 2024 - La Charité-sur-Loire, Frankrijk

Om 7:45 uur uit de veren na een lange nacht(rust). Ontbijt met klassieke (opera)muziek op de achtergrond.

Om 10:00 uur op de fiets vertrokken, de Loire overgestoken en aan de tocht naar La Charité-sur-Loire begonnen. Deze fietstocht ging aanvankelijk langs het Canal-lateral en later over de dijk van de rive-gauche van de Loire. Ook hier weer, net zoals langs de Rijn in Duitsland, barstte het in de oerbossen aan de oever van de nachtegalen en andere vogels en ook waren er veel luid kwakende kikkers te horen. Het vee, lichtgekleurde koeien, kan hier ook de schaduw opzoeken, want die is hier overal aanwezig in dit coulisselandschap. Dat levert Stier-van-Potterachtige taferelen op. Ik erger me altijd aan het feit dat het vee in de wei in Nederland tijdens hete dagen vrijwel nergens een schaduwplek kan vinden. Hoezo, diervriendelijk! Fietsend door dit landschap zou je vergeten dat er in de rest van de wereld zoveel ellende is.

Om omstreeks 13:30 uur hebben we de bruggen bij La Charité overgestoken en moesten zo’n 600 meter lang een helling op om bij ons hotel te geraken, dat tot overmaat van ramp pas om 17:00 uur open zou gaan. Wilma heeft telefonisch de eigenaar van het hotel zover gekregen dat hij om 15:00 uur aanwezig zou zijn, hetgeen geschiedde. We hebben intussen een biertje gedronken in een brasserie op 50 m. afstand van het hotel. Na ingekwartierd te zijn in dit literaire hotel (onze kamer heet George Sand), zijn we afgedaald naar het centrum om het fraaie kloostercomplex (of wat er van over is) te bezichtigen. De oorspronkelijk 12e eeuwse romaanse kloosterkerk was op die van Cluny na de grootste kloosterkerk in Europa, maar heeft tijdens vele oorlogen veel te lijden gehad. Het schip is grotendeels weg, er zijn 4 traveeën over en het ontbrekende deel is volgebouwd met huizen, gebruik makend van de resten van het schip, heel bizar. De ingangspartij bestaat nu nog uit een grote toren en een portaal. We hebben de kruisgang gezien en zijn hierna naar de stadsmuren gelopen en we konden genieten van een fraai uitzicht over dit stadje en de Loire. Hierna weer naar het hotel gelopen. In de avond weer naar beneden gelopen voor een eenvoudige doch voedzame maaltijd op een terras bij de kloosterkerk. De maaltijd werd begeleid door het gekwetter van tientallen zwaluwen, die permanent hun jongen aan het voeren waren. Hierbij een rode! Sancerre wijn gedronken, die ik in Nederland nog nooit ben tegengekomen. Morgen kijken of ze die in Sancerre zelf ook kennen. Onbewolkt met stapelwolken, 24 graden.

1. Ellen en Paul Hilferink:
    7 juni 2024
    Wij waren in Sancerre in 2018. We kwamen bijna niet boven en met ingeknepen remmen reed je nog met 30km/uur de helling af. Sancere is een leuk stadje.
  2. Mariëtte:
    7 juni 2024
    De eerste fietskilometers zitten weer in de benen!!!!!
    Mooie natuur en cultuur, geniet ervan.
    Groetjes
  3. Lotje:
    7 juni 2024
    Wat gek zeg, die huizen! En een rode Sancerre, bijzonder. Veel fietsplezier weer vandaag!

Jouw reactie