Fryslân per fiets

7 september 2021 - Workum, Nederland

Friesland is de provincie waar wij bijna nooit geweest zijn. Onze afzonderlijke - en gezamenlijke bezoeken zijn op een hand te tellen. Vandaar dat wij het plan opgevat hebben om de Elfstedentocht per fiets te gaan maken.

Vanmorgen zijn wij bepakt en gezakt per trein naar Leeuwarden vertrokken. Ondanks onze reservering van een plaats voor onze fietsen bij de NS overschreed het aantal in de trein geplaatste rijwielen ruimschoots de theoretische maximumcapaciteit. Het is toch opvallend dat in een land waar veel gefietst wordt de ruimte voor mee te nemen fietsen in de trein zo gering is. In het buitenland, m.n. in Duitsland en Italië hebben treinen vaak een wagon die voor een derde is ingericht voor het vervoer van fietsen, vaak met slimme ophangsystemen.

Al met al waren we om 12:15  in Leeuwarden aangekomen na een reis van 2 uur. Na een goede lunch tegenover het stationnetje (met o.a. kroketten) hebben we pogingen gedaan de stad in zw. richting te verlaten en dat is gelukt na diverse verkeerd genomen afslagen. Het systeem van fietsknooppunten is niet onfeilbaar (wij ook niet!). De officiële elfstedenfietsroute op mijn Garmin liet mij ook al direct in de steek. Blijkbaar moesten wij eerst naar het noorden. Toen we dat niet deden bleef het apparaat protesteren totdat ik deze “koers”  maar uitgezet heb. Uiteindelijk hebben we de route naar Workum met succes gevolgd en iets over vijf zijn wij aangekomen op het slaapadres van “Vrienden op de fiets”. Er bleken nog vier andere gasten te zijn en later kwam er nog een aan (die wij ‘s morgens al in de trein gesproken hadden). Met de boekingen was blijkbaar iets fout gegaan maar deze gastheer en gastvrouw losten dit zonder paniek op. Voor de wegliefhebbers; we hebben na Leeuwarden de volgende plaatsen aangedaan: Boksum, Hilaard, Easterlittens, Iens, Wommels en Bolsward. Zonder meer prachtige oude dorpjes en stadjes in een tamelijk eentonig landschap met voornamelijk voortreffelijk uitziende weiden zonder koeien, want die staan allemaal op stal!?! Vaak liep de route over fietspaden met een breedte van ongeveer tachtig centimeter, zodat het ontwijken van tegenligger vaak moeilijk was, vooral als de kanten niet gemaaid waren. Maar goed, we zijn zonder schade aangekomen en hebben in het stadje bij een restaurant lekker gegeten. 48 km, 22 graden, lichtbewolkt. Morgen o.a. naar Nooitgedagt (IJlst)

1. Lot:
    7 september 2021
    Leuk, weer een reisverslag! Veel fietsplezier en geniet van de mooie plaatsen!
  2. Aranka Krechting:
    7 september 2021
    Wat een verrassing, Cees, dat ik weer met je mag meereizen!
    Ik kijk alweer uit naar de komende dagen.

Goede reis verder en veel fietsplezier samen!
  3. Maaike Reijnders:
    7 september 2021
    Ook jullie zijn wel eens de weg kwijt, ik ben niet de enige 😎, leuk verhaal en veel plezier morgen en daarna
  4. Peter:
    8 september 2021
    Een mooie eerste rit! De kop is eraf. Lekker genieten samen