12-9-2021 Epiloog

12 september 2021 - Arnhem, Nederland

Tot slot nog enige opmerkingen over de reis in het algemeen. Het aardige van de Friezen is o.a. dat iedereen je waar dan ook goedendag zegt. Niet in Leeuwarden natuurlijk maar verder honderden keren onderweg en in de kleinere plaatsen. Het concept van "Vrienden op de fiets" is ons weer uitermate goed bevallen. Een overnachting kost € 22,50 per nacht p.p. inclusief ontbijt. En zo'n ontbijt was altijd keurig verzorgd (maar nergens Friesche nagelkaas, maar wel een paar keer suikerbrood). En je kunt, zoals beschreven, opmerkelijke gesprekken met de gastgever hebben. Die schoonvader in Balk, bij voorbeeld, liet een foto zien van een huis in Arnhem,  waarvan ik dacht dat dat op de Dalweg moest zijn. Vandaag zijn wij op onderzoek gegaan naar dat pand. We hebben het niet kunnen traceren daar het er een is van een aantal identieke huizen. Bovendien bleek dat de foto spiegel-verkeerd is afgedrukt. Alle rotondes in Friesland zijn fiets-onvriendelijk; als fietser heb je nooit voorrang, ook al rijd je al op de rotonde (in de Gemeente Rheden komt dit ook voor). Over verkeer gesproken; al die landbouwvoertuigen, die je herhaaldelijk tegenkomt, maken een grote hoeveelheid lawaai. Ook mochten we genieten van het geluid van de nieuwe straaljagers die op de vliegbasis Leeuwarden gestationeerd zijn. In vergelijking met een F16 4x zoveel. Ook in Friesland heeft de natuur ernstig te lijden van de moderne landbouw. Het gras zag er overal uit alsof het geverfd was en er was geen onkruid te bekennen. In het Bildt is er overwegend akkerbouw. Vroeger werd er voornamelijk vlas en tarwe verbouwd maar nu voornamelijk bieten en aardappels. Buitenlandse toeristen waren voornamelijk Duitsers; soms waanden wij ons in Ost-Friesland. Tot slot zijn wij het KNMI heel dankbaar voor het geleverde mooie weer met veel zon en aangename temperaturen. We komen zeker een keer terug. Groeten van Wilma en Cees.

1. Aranka Krechting:
    12 september 2021
    Wat een heerlijke tocht en wat een mooi weer op precies de dagen dat jullie fietsten.
    Overigens zeg ik overal iedereen gedag onderweg; fijn te horen dat dit in Friesland ook usance is.

Groet van Aranka
  2. Dorine en Jan:
    13 september 2021
    Vrijwel alle zintuigen lijken aan bod te zijn gekomen bij de belevenissen van de bijzondere fietstocht die jullie ondernamen.
    Waren het de mooie foto`s of de uitvoerige kroniek die de afstand voor ons dichtbij bracht ? Je moet niet alleen van fietsen houden om het zo te kunnen beleven als blijkt uit jullie ervaringen. Dank, Dorine
  3. Beppie Zweers:
    27 september 2021
    Het was weer een waar genoegen om jullie reisverhalen te lezen. Petje af voor de afstanden die jullie dagelijks hebben afgelegd. Groet van Beppie