10-9-2021 Van St. Annaparochie naar Leeuwarden.

11 september 2021 - Arnhem, Nederland

Na een nacht die minder fijn verliep door de warmte en de aanwezigheid van een aantal muggen zijn wij toch vrolijk om 9:15 uur uit de omgeving van St. Annaparochie vertrokken. Tot onze verbazing scheen de zon (nog) en zijn wij door het oostelijke gedeelte van de “Hel van het noorden” gefietst. Deze kwalificatie wordt niet alleen door wielrenners gebruikt als het om noord Frankrijk gaat maar ook door schaatsers die de Elfstedentocht rijden. Het gaat hier om een vlak, eentonig en vrijwel boomloos gebied waar de wind vrij spel heeft. Denk er de gierende oostenwind bij en temperaturen onder nul dan snapt iedereen deze kwalificatie. Bovendien woont er bijna niemand. Er zijn wat dorpjes, zoals bv. Oudebildtzijl. Ik noem dit gat speciaal omdat ik hier wel vier of vijf protestante kerkjes heb gezien, allemaal van een ander soort. Onderweg kwamen wij op een dijk een gedenkteken tegen van het Waterschap Friesland na voltooiing van de dijkverhogingen. Het monument was onthuld door de toenmalige Commissaris van de koningin, Hans Wiegel geheten. Van de tekst op de metalen plaquette op de grond heeft men geprobeerd de naam van Wiegel te verwijderen. Als je weet dat de Nederlandse tak van het socialisme in Het Bildt is ontstaan, maar dat is een ander verhaal, dan is deze actie wel te begrijpen. Verder naar Holwerd voor koffie. Met geluk hebben wij het enige hotel gevonden dat al open was (11:10 uur). De koffie en het gebak waren heerlijk. Inmiddels was de zon achter de wolken verdwenen en toen we richting Dokkum gingen fietsen werden we al zo nu en dan met een flinke zuidenwind geconfronteerd (16 km./u). Het was een tocht kriskras binnendoor op soms fietspaden van 60 cm. breed. Onderweg werd de lucht steeds dreigender maar gelukkig leverde dat maar een paar druppen regen op. Enfin Dokkum werd gehaald en daar hebben we in de zon geluncht aan de Dokkumer Ee. De laatste 25 km. van Dokkum naar Leeuwarden was redelijk zwaar vanwege de zuidwesten wind en vele bruggetjes die slechts te voet overgestoken konden worden. Maar het aanzicht van het beroemde bruggetje bij Bartlehiem maakte alles goed. (Bartlehiem ligt midden tussen Dokkum en Leeuwarden en wordt tijdens de Elfstedentocht twee maal gepasseerd). Er waren daar dramatische taferelen, vooral tijdens de Elfstedentocht van 1963, kan de schrijver zich herinneren, want het was de eerste die op de zwart-wit tv direct verslagen werd. (Het woord “live” bestond gelukkig nog niet in Nederland). Wij hadden vanwege de extreme koude ijsvrij van school. Om half vier reden wij Leeuwarden in. We hebben bij dezelfde tent als afgelopen maandag een biertje gedronken en zijn daarna de stad even ingegaan want onze trein vertrok pas om 19:47. Hoezo, zul je denken. Ten eerste hebben wij nog gratis reisdagen over van ons Dalurenabonnement bij de NS. Die reisdagen kunnen alleen gebruikt worden buiten de spitsuren, in dit geval na 18:30 uur. In deze zomer is het tot 15 september verplicht je reis aan te melden en voor je fietsen te reserveren. Dat weet natuurlijk niemand, zodat je maar het geluk moet hebben of er nog plaats is. Het controlerend personeel (indien aanwezig) knijpt wel een oogje dicht als de hele fietsenruimte volgepakt is met teveel fietsen. Tijdens onze wat stramme wandeling door de stad begon het te regenen. Gauw weer terug naar het restaurant tegenover het station. Daar werden we tijdens een kopje koffie onthaald op een forse onweersbui. We hebben daarna maar langzaam warm gegeten en toen onze trein vertrok scheen de zon weer. Eind goed, al goed. Dit was het slot van een mooie korte vakantie, waarbij we enorm geluk gehad hebben met het weer. En het gras is in Friesland het groenste wat je je kunt denken. En het heeft een rijke historie. 69 kilometer, 23 graden.

1. Maaike Reijnders:
    11 september 2021
    Jullie kunnen als een van de weinigen zeggen: we hebben dit jaar de 11-stedentocht gereden! Ook klunen kunnen jullie goed, zie ik op de foto. Leuke verhalen.
  2. Elly:
    12 september 2021
    Gijsbert heeft in op die brug gestaan in barthlehiem. Hij heeft met foto toen in de krant gestaan. Mooie herinnering.